Egy forgó kerék kerületi pontja által leírt pálya és azok torzitásának szimulálása
Ez a kisérlet szimulál egy forgó kereket és annak a pontjait. A jobb átláthatóság érdekében a pont helyét nem csak az adott időpillanatban mutatjuk ezáltal jobban kivehető a leírt pálya. Másik érdekesség a kerék tengelyéhez képesti pillanatnyi távolság is.
Hogy honnan is jött ez az ötlet? Egyik nap felmerült bennem az az ötlet, hogy a szinusz függfény kéne valahogy ábrázolni. De hogyan? Egy érdekes gondolat volt, hogy vajon mit ír le egy kerék kerületi pontja. Elméleti úton ugyan sikerült bebizonyítanom hogy nem lehet szinusz függvény, de kiváncsivá tett a dolog. Megpróbáltam áblázolni Excel ben de (valószínüleg az én hiányosságaim miadt) nem sikerült. Ekkor kitaláltam hogy flash-el egyszerübb megcsinálni. És hát elkészítettem ezeket az animációkat. Hogy miért csináltam hármat? Mert érdekesnek találtam azokat a pályákat is amik egy kis torzítás hatására jönneklétre. És akkor lássuk az animációkat:
Első animáció: Ez az animáció nem a valóságot ábrázolja mert kb.: 1,5 annyit halad oldal irányban a kerék mint ami a forgásából adódna (mintha csúszna a kerék és közben forogna) |
Második animáció: Ez a fizika törvényeinek megfelelően viselkedik. A forgásából adódó elmozdulás valós. (Egy teljes kör alatt 2R*pí -nyi pixelt halad oldalra a középpont.) |
Harmadik animáció: Ebben az animációban "kipörög a kerék", tehát a forgása gyorsabb mint az a vizszintes haladásból következne. (ebben az esetben nehéz követni a 'pontot'. De végül kirajzolódik hogy hurkokat ír le.) |
Megjegyzés: pí ként a 3,14-et vettem tehát kerekítettek az értékek. DE mivel a monitor pixelei hez is igazodni kell ezért ez lényegtelen.