<19 Szabadfogású Számítógép verseny meghívó

Hardver- és játékkészítők az idei <19 Szabadfogású Számítógép verseny legjobbjai

Láttál már drónt, ami planetáris határréteget vizsgál? Méhkirálynővel kapcsolatos mobil applikációt, vagy kesztyűt, amely a „kézi erő” pótlására képes?

2014 november 22-én szombaton az Erzsébet téri Design Terminálban adták át az idei <19 Szabadfogású Számítógép verseny legjobb alkotásainak járó díjakat.

A C3 Kulturális és Kommunikációs Központ idén tizenkettedik alkalommal rendezte meg a versenyt, amelyre számítógéppel készült kreatív, önálló alkotásokkal nevezhettek 19 év alatti fiatalok. A szakmai zsűri több mint 500 alkotásból választotta a ki a tizenkét legjobbat, amelyek készítői a bemutatkozási lehetőség mellett értékes ajándékokat kaptak.

A 2003 óta évente megrendezése kerülő <19 Szabadfogású Számítógép Verseny az Ars Electronica U19 kezdeményezésének („Create your World” – Teremtsd meg a világod! ) magyarországi testvére. A linzi Ars Electronica-val közösen kialakított nemzetközi network további tagjai: a német MB21 (Medienkulturzentrum) valamint a svájci bugnplay.ch (Migros-Kulturprozent).

A 12. <19 Szabadfogású Számítógép verseny nyertes alkotásai a nemzetközi network válogatott művei mellett a budapesti Design Terminál Pavilonjában 2014. november 22. és 30. között láthatóak.

Nyertesek:

Eckl Mátyás [18]
STV "Gala"

animáció/video, 3:19

Pályázónk már tavaly bemutatkozott a zsűri előtt - akkor az atlétikai pályán, idén a szertorna világában villantotta meg tudását. Az alkotás lényege az az ötletes videótrükk, melynek segítségével önmagával mérkőzik meg az atléta. A kisfilmen a párhuzamos korláton, párhuzamosan összevágott mutatványokat láthatunk, mely egyszerre jelzi a pályázó digitális filmkészítés világban és a sportos életmódban meglévő aktivitását.

http://videa.hu/videok/film-animacio/stv-gala-2014-19-szabadfogasu-xJ0HnEb8tpdLQvst

Horváth Ármin [12]
Analog Project

animáció/video, 2:30

A digitális kamerák korában meglepő, hogy egy 12 éves fiatal az analóg fényképezéssel foglalkozik a munkájában, ráadásul ezt az egyedi ötletet érdekes kompozíciókkal mutatja be.

http://videa.hu/videok/film-animacio/analog-project-2014-19-szabadfogasu-rQV69sJlGEPHWnhM

Madai Péter [13]
Space

animáció/videó, 3:30

Szépen bevilágított 3D számítógépes animáció, remekül visszaadja a világűr hangulatát. Nagyszerű munka egy 13 éves animátortól.

http://videa.hu/videok/film-animacio/space-2014-19-szabadfogasu-yRIhMSOwD73um8S8

Kiss Dániel [12]
Labirintus

játék

A fiatal készítő kreativitása abban rejlik, hogy egy létező eszközt a szokásostól eltérő, alapvető funkciójától eltérő célra használ. Ennek szellemében a munkahelyi meetingek és termékbemutatók megszokott kulcsszereplője, a PowerPoint prezentációkészítő szoftver segítségével hozott létre egy játékot. A játék szépségét éppen annak kreatív egyszerűsége adja; az egér mozgatásával a kurzort el kell juttatni a piros kezdő karikából a csillaggal jelzett célig úgy, hogy az egy pillanatra se lépjen ki a zöld pályáról, s közben ne ütközzön bele a piros mozdulatlan vagy mozgó akadályokba.

http://videa.hu/videok/film-animacio/labirintus-2014-19-szabadfogasu-rRZ1WXSL9owdykXy

Horváth Noel [12]
LEGO Arcade Games

animáció/videó, 2:58

A pályázó fiatal kora ellenére jól átgondolt, megtervezett munkát adott be. Az alapötlet szellemes, a kivitelezés igényes. Az elkészült kisfilm jó példa arra, hogy egyszerű eszközökkel – és megfelelő számítógépes utómunkával – egy jó ötletből szórakoztató művet lehet alkotni.

http://videa.hu/videok/film-animacio/lego-arcade-games-2014-19-szabadfogasu-jtkcM2RcTL038ppc

Lukács Péter [17]
Hangsebesség (régi módon modern eszközzel)

kiegészitő

Első ránézésre a pályamű kevesek érdeklődését lenne képes felkelteni: egy rozsdás palacsintasütő nyelére szerelt szürke műanyagcső, rajta olcsó műanyaggombbal, apró fa-faragvánnyal, valamint egy dóm-kamerára emlékeztető műanyag félhenger került elő a pályázó által beküldött csomagból.

Azért fontos, hogy létezik ma Magyarországon a C3 központ által meghirdetett verseny, mert éppen ez a szándékoltan low-tech megjelenés, s a hozzá adott kreativitás irányította a zsűri figyelmét a pályázatra. Nem kevesebbre képes ugyanis ez az eszköz, mint a hang különböző közegekben való terjedési sebességének megmérésére, de akár a közelgő vihar távolságának pontos meghatározására is alkalmas.

Az alkotó tudatában van annak, hogy eszköze egyszerűen, magától értetődő módon teszi érzékletessé, megtapasztalhatóvá az iskolában tanultakat, s ehhez mérten szerényen tervezte meg annak megjelenését is: a rozsdás palacsintasütő nem elidegeníteni igyekszik a technológiát, a tudományt, mint ahogy napjaink számos csillogó-villogó eszköze teszi, hanem épp a jelenségek magától értetődő voltára, emberközeliségére hívja fel a figyelmet. Az tehát, hogy az alkotó nem csinos krómacél tepsit használ a rozsdás, klasszikus palacsintasütő helyett, nem a takarékosságról szól, hanem fontos jelentése, üzenete van: a világ, a fizikai jelenségek, az iskolában tanultak itt vannak körülöttünk, a mindennapjaink részei, s nem bemagolandó egyenletek, hanem érzéki tapasztalatok útján érthetők, élhetők meg.

http://videa.hu/videok/film-animacio/hangsebesseg-regi-modon-modern-eszkozzel-2014-19-szabadfogasu-nNzh7fZKDgvDqmUE

Boros Zoltán [18]
Spaghetti mobil applikáció

játék

A valószínűleg Zen mester nyugalmával rendelkező fiatal készítő 8 hónap kitartó munkájának köszönhetően, egy már-már profi, egy időben 4 játekos által is elvezhető, tovább gondolt és kicsiszolt Tron/Worm játék került a zsűri elé. Remek zenével, letisztult grafikával, frappáns technológiai megoldásokkal tette a fejlesztő igazán élvezhetővé a játékmenetet, mely ráadásul offline módban is játszható volt! A játék testre is szabható a szabadon variálható kamera állások segítségével.

http://videa.hu/videok/film-animacio/spaghetti-mobil-applikacio-2014-19-szabadfogasu-foQsh87Jtty2Gmgo

Bán Titusz [18]
Rect

játék

A Red Cube Games egyszemélyes klánja által készített játék nem a grafikájával nyerte el tetszésünket. Egy négyzethálós fekete fehér pályán négy különböző színű négyzet küzd életéért, minél nagyobb pályarészt saját színűre festve. Ez leírva egyszerűnek hangzik, de a játék elképesztően szórakoztató, amolyan két dimenziós szürreális minimalista pixel-sumo élmény, ahogy a játékosok (akár 3 okos mesterséges intelligenciával megküzdve) lökdösődnek, küzdenek a területmegszerzéséért, vagy éppen területük megtartásáért. Az ember azt gondolná, hogy ennél nagyon nem lehetne egy ilyen típusú játék intenzívebb, de akkor felfedezi a menüben a TOTAL ULTIMATE EPIC HARDCORE MODE of ÜBERNESS kapcsolót és elszabadul, aminek el kell szabadulnia. Ajánljuk mindenkinek!

http://videa.hu/videok/film-animacio/rect-2014-19-szabadfogasu-ZHtDPOrF52LTbsYP

Kiss Tamás [18] és Barát Krisztina [17]
Olcsó UAV alkalmazása a planetáris határréteg vizsgálatában

hardware

A jövőbe a jelen minél alaposabb ismeretével láthatunk - ez a meteorológiai prognózisok alapvetése. Mára felszíni szenzorok, radarok és műholdak hada figyeli a Föld légkörét, ugyanakkor még mindig számos fejlesztés készül napjainkban az előrejelzések pontosabbá tételére, ezek egyik legfontosabb ága a drónokkal magasba juttatott szenzorokkal gyűjtött információ. Főként az őszi ködös és szmogos időjárási időszakban válik fontossá a talajközeli légréteg részletes vizsgálata, ebben nyújt a prognózist készítő szervezetek számára jelentős előnyt zentai pályázóink alkotása.

http://videa.hu/videok/film-animacio/olcso-uav-alkalmazasa-2014-19-szabadfogasu-KJZ2lvFTiHT20Vwf

Zsigó Miklós [12]
Rajzás

egyéb

A méhcsaládban a rajzás előtt a nemrég kikelt új anya sajátos, füllel is jól hallható hangot ad ki. Egy jó fülű méhész meghallja ezt és be tud avatkozni a megfelelő pillanatban a kaptár életébe. A Rajzás különböző technológiákat hoz össze egy adott probléma megoldása céljából, azoknak az újonc- vagy épp gyengén halló méhészeknek segíthet, akik szeretnék megkülönböztetni egy épp rajzás előtt álló család hangját a nem rajzó családétól. Zsigó Miklós munkája személyes történetet mesél el, hasznos és érdekes kutatással a méhészetről. A pályamű követendő és mintaértékű, fontos és szerethető példa arra, hogy egy a közvetlen környezetünkben lévő problémát felismerve hogyan kezdjünk kutatni, már létező és egészen új technológiák összekapcsolásával kísérletezni, azaz lépésről lépésre közelebb jutni a megoldáshoz. Az alkotó nem csupán aktívan szemléli a világot, nem egyszerűen megoldást talál egy adott problémára, de meg is osztja munkájának, gondolkodásának minden mozzanatát másokkal is. Ha mindegyikünk hasonlóan viselkedne, vagy legalább egy-egy apró kihívást megoldana, sokkal előrébb lennénk.

http://videa.hu/videok/film-animacio/rajzas-2014-19-szabadfogasu-OabzThDTIXsYzdiW

Szép András [18]
Tap in Darkness Pixel

játék

Tap in Darkness Pixel játékban egy elrejtett alakzat van a képernyőn, melynek formáját a tapintásunk segítségével kell kitalálnunk. Ha hozzáérünk az alakzathoz az iPhone rezeg a kezünkben (Ipadet használva a rezgést hangjelzés pótolja), ezáltal érezni/tapintani tudjuk a sötétben elrejtett alakzatot, majd kiválasztani azt a megadott lehetőségek közül. Nagyon megragadott minket az alkotó ötlete, nevezetesen, hogy egy telefonba beépített technológiát, annak lehetőségeit újszerű módon arra használja fel, hogy ne csak a "szemünkkel játszunk", hanem bevonjuk a többi érzékszervünket is.. Bíztatnánk az alkotót, Szép Andrást, hogy a verseny után is kutasson a "játékban a játék" élmény után.

http://videa.hu/videok/film-animacio/tap-in-darkness-pixel-2014-19-szabadfogasu-8ZDIUfLmcVlyCKQZ

Póka Károly [17]
Exoskeleton kesztyű

hardware

A bemutatott eszköz átgondolt mérnöki munka eredménye. Jó példa a számítógép okos, mindennapjainkat segítő alkalmazására. Jóleső érzés olyan munkát látni, amely egy valós problémára keres megoldást, ahol a számítógép nem egyedüli eszköze, hanem segítője a feladat megoldásának. Megalkotásához sokrétű tudásra volt szükség: az informatikai – programozási – jártasságon túl élettani, mechanikai és hardware ismeretek is kellettek a megvalósításhoz. A pályázó által kifejlesztett eszköz nem csak azok számára hasznos, akiknek valamilyen ok miatt szükségük van az elveszett „kézi erő” pótlására, hanem egyéb ipari alkalmazásai is elképzelhetők.

http://videa.hu/videok/film-animacio/exoskeleton-kesztyu-2014-19-szabadfogasu-gGv7LZUQRu0ITxuV


A tizenkettedik <19 Szabadfogású Számítógép versennyel kapcsolatos további információ megtalálható a verseny honlapján: http://verseny.c3.hu/2014

A <19 Szabadfogású Számítógép verseny nyerteseivel kapcsolatos további információk a verseny websiteján érhetőek el: http://verseny.c3.hu/2014/nyertesek

Facebook csoport: https://www.facebook.com/19SzabadfogasuSzamitogepVerseny

Videa csatorna: http://videa.hu/csatornak/28

A 2014-es verseny támogatói és szakmai partnerei:

ISZT, LogMeIn, Goethe Intézet, Mobilitás és Multimédia Klaszter, National Instruments, RentIT, Carnation, Nemzeti Innovációs Hivatal, IVSZ

Letölthető sajtóanyagok (fotók, plakát, banner, logók, videók):

További információ:

Gémes Alma C3 Kulturális és Kommunikációs Központ Mobil: 20/3300 856 office(kukac)c3(pont)hu
Seres Szilvia C3 Kulturális és Kommunikációs Központ Mobil: 30/989 4917 szseres(kukac)c3(pont)hu

Támogatók:

ISZT National Instrument LogMeIn mmk
rentIT Goethe Institut

Szakmai partnerek:

NIH DESIGN TERMINAL CARNATION GROUP IVSZ
és az IVSZ Technológia a Társadalomért Alapítványa


Médiapartnerek:

origo artmagazin

Nemzetközi partnereink:

u19 bugnplay.ch mb21