János Vitéz (előzetes) - CSOMAZ filmstúdió
Puskás Kristóf [14], Puskás Csongor [12], Horváth Márton Sándor [12], Németh Olivér [12], Tróbert Zénó [11], Makkos András [12], Horváth Levente[11]
A János Vitéz mindenkinek, aki Magyarországon járt iskolába – azaz irodalom-oktatás címén irodalomtörténetet kellet tanulmányai során elszenvedjen – a könyökén jön ki. Film-előzetes a János Vitézről? Finoman fogalmazva is unalmas stréberkedésnek tűnik az ilyesmi, mit keres hát egy ilyen pályamű az iskolai, szülői-tanári elvárásokon túlmutató kreativitást serkentő verseny díjazottjai között? Nos, ha egy csapat gyerek hosszú órákat-napokat áldoz arra, hogy animációs filmkészítő stúdiónak használja egy többfelhasználós számítógép-játék virtuális világát, az azért mégiscsak elgondolkodtató. Ebben a virtuális világban „játsszák újra” a János Vitéz jeleneteit, még radikálisabb mozgókép alkotási metódust választva, mint a zöld háttér előtt mozgó színészek James Cameron Avatar című filmjében: míg utóbbinál a színészek mozdulatai irányítják a róluk mintázott avatárok viselkedését, a János Vitéz előzetesben a szereplők az általuk készített virtuális karakterek bőrébe bújnak, s együtt, valós időben játsszák végig a jeleneteket az általuk készített, közösen belakott virtuális világban. A hangsúly itt a közösen megélt játékon van; ha rosszul sikerült volna a végeredmény, akkor is elismerésre méltó az ötlet és a megvalósítás, a befektetett munka és a közösen megélt élmény. Szerencsére remekül sikerült az előzetes, melynek elkészítése során ugyan világossá vált az alkotók számára, hogy a teljes film elkészítése meghaladja erejüket, az alkotás élménye, sikere minden bizonnyal egész életükre meghatározó élmény marad mindannyiuk számára.